16 mai 2017

Vårfeeling


Omsider kom våren til Målselv.
Det har gått tregt, trodde aldri det skulle bli noen sommer her men nå ser det ut
til at det løsner. Jeg har enda mye snø ute i gården men jeg har begynnt ute.

I morgen er det 17 mai å jeg skal ta på bunad for første gang i historien.
Jeg regelrett gleder meg. 
Jeg gleder meg til å dra til min mor utpå dagen til middag iført hærligheten.
Det var jo først bestemors bunad, så overtok mamma den....
...å hun har aldri sett meg i bunad så jeg tror hun kommer til å bli litt rørt.
DET BØR HUN BLI for det her var jo faktisk pent!!!!
Det her kledde jeg, ser jo ut som jeg er skapt for å vandre rundt i en bunad....
Men det jeg liker best med bunaden er at det faktisk er en historie bak den.
Den er kanskje 60 år men jeg bare elsker tanken på det.
Så er det slekta som har brodert og sydd den sammen og det gir ekstra mening for meg.
Jeg er glad i historie, gård og slekt, tanken på det gjør meg ekstra glad ang det plagget.
Hvor fasinerende er det ikke at ett plagg kan gå sånn i arv?
Å du ser ikke på bunaden at den er så gammel heller, å jeg vet jo at den vil 
holde i generasjoner...helt villt å tenke på.

Over til planten. Den syns jeg nemlig også er fasinerend.
Mulig jeg er sær altså men det er en liten sermoni dette med avokadoen.
Først er det en grønnsak, så er det å holde på med steinen til den roter seg,
å dette tar tid. Så skal du prøve det samme vær klar over at det her er ikke gjort over natta.
Iom at jeg aldri før har gjort dette er jeg helt fasinert hvordan den vokser.
Jeg ser den vokser fra dag til dag. I dag måler den hele 20 cm å er snart klar til å bli en
gulvplante. Ett aldri så lite tips. Da steinen har fått rot å du skal plante den i jord,
plant den rett og slett i en STOR krukke med engang, for den vokser så sykt fort.
Jeg er rimelig sikker på at det går ikke lang tid før den her store krukka er for lita.


1 kommentar:

  1. Gratulerer med dagen, Gjertrud! Vil se bilde av deg i bunad, blir vel rene Synnøve Solbakken :)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen:)