25 mai 2017

En koselig hendelse


I dag har jeg holdt på litt ute, nok å gjøre. Det er enda snø igjen men jeg prøver 
rake og få vekk det lille jeg kan. Om ikke lenge skal jeg male siste siden
på huset + det som er nybygget over trappa. 
Inngangen skal gjennom noen runder, jeg begynnte i fjor å nå har jeg fått kledt igjen taket.
Skal få malt det hvitt så skal det få stå slik til den o`store oppussinga skal finne sted.

Skal få satt ned noen fine planter i krukkene og beise trapp og platt...
Jeg skal også få bygget ut platten litt med rundt 4x4.
Det kommer nok ett etterbilde også, da jeg er ferdig :)
Som dere forstår dere der i sør så har vi ikke fått sommeren til nord enda...

Men så over til det koselige. Slekta mi kommer fra Folldal. 
De kom nordover for ett par hundre år siden og bosatte seg her i Målselv.
Målselvdialekta er ikke som vanlig nordnorsk. 
Det er en blanding mellom østlandsk og trøndersk om jeg skal prøve forklare den.
Så denne tok de med seg fra Folldal.
Å plutselig mens jeg er inne å har pause, så ringer det på.
Joda, der står det en ung jente på rundt 20 år, fra Folldal.....
Folldal ligger i østerdalen for de som ikke vet.
Hun ville så gjerne møte slekta si, å jeg ble jo så glad.
Så artig å bare få ukjent slekt på trappa, å hun stammer fra samme gård
som min slekt kom fra. Det var utrolig hyggelig altså.
Jeg er utrolig glad i historie, å spesiellt slektshistorie.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen:)