25 april 2017

Heldige meg


Jeg er ufattelig heldig altså.
Jeg husker da jeg var rundt 13 år å ei i familien tilbydde seg å sy bunad til meg.
Jeg takket pent nei å sa at jeg vil vente på bestemor og mamma sin bunad.
Den har nemlig gått i arv. Bestemor hadde den fra starten, så overtok mamma den
tidlig på 90-tallet...og nå....i 2017 så ble det altså min tur!!!

Jeg fikk bunaden her om dagen, med sølv og alt. Sko må jeg ha nye da jeg og min
mor har 2 forskjellige skostr. Så må jeg få sydd den litt om så skal det nok
bli bunadkvinne av meg også!

Når jeg kjørte hjem med verdens beste gave så klappa jeg på posen å sa
"nå skal vi hjem"
For det artige i denne historia er at denne bunaden tilhører gården her.
Det var jo her den "ble til" siden det var her bestemor bodde.
Det er 4 stykker i familien som har sydd på bunaden å jeg kjenner de alle.
Så denne bunaden betyr ekstra mye for meg, ville ikke vært det samme å fått en ny.

Å nå er den hjemme igjen etter mange år borte. Ingenting er mer godt enn den 
følelsen av at ting kommer hjem igjen.
Denne bunaden er viktig for meg. Jeg har alltid hatt den i bakhodet, å tenkt at en dag
skal jeg overta den. Men jeg trodde jo ikke denne dagen var nå.....



Fant ingen bilder som ikke viste ansikt på google av bunaden...
Det er også tilhørende en rødlig jakke til bunaden :)
Dette er i allefall en Bardu og Målselvbunad for bunadsinteresserte :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen:)