10 mars 2017

Ildsjel i Målselv

Jeg må bare beklage, atter en gang men jeg har blitt helt into it
da det kommer til kampen i Målselv kommune. Det er skjelden og aldri at jeg har
blitt så til de grader engasjert i noe som akkurat dette. Jeg brenner for saken og jeg 
brenner for innbyggerene.
Målselv kommune har tatt takst av hus fra løse lufta uten å ha vært inne i husene.
Halvparten i bygda har fått feile mål og iom at ingen har vært proffe til å vurdere
husene ute eller inne,  har verdien på huset gått i været å de fleste av oss nå
bor i millionvillaer. Eneste beviset vi kan gi er å dokumentere med ny takst.
Så alle de som har fått feil må ut med mange tusen for å bevise dette.
Da reagerte jeg. Jeg hadde jo ny takst på mitt hus men tanken slo meg, hva med alle
de som ikke har det? Så jeg ringte en takstmann å spurte om han ville hjelpe oss i Målselv.
Jeg spurte pent om grupperabatt, å det ville han bli med på.
Så la jeg ut lister så det er vel rundt 100 stk på listen nå.....
Helt vanvittig. Vanskelig å forklare hele saken for dere som ikke bor her.
Men Målselv kommune står på hodet nå og er på vei til å gå under skal
politikerene stå i det her mye lengre. De må snart gi etter for folket.

I går ringte avisa da jeg var på tur på jobb så jeg snakka litt med de.
Så ringte min mor i ettermiddag å sa at nå var jeg i avisa å...
Jeg hadde ikke kjøpt den så jeg fikk noen til å sende den over til meg.
Ikke lesbart men jeg fikk jo sjokk da jeg så dette var på hele 2 sider.....
Men det er så bra at vi er engasjerte og noen må bare stå på skal vi komme i mål her.
Det føles GODT å kunne gjøre noe godt for andre.




3 kommentarer:

  1. Nito takstingeniør man skulle vært i Målselv nå å foretatt verdivurderinger:)vært god butikk det.
    Dette med eiendomsskatt har nok vært til hodebry å sterke ytringer og engasjement rundt om i kongeriket etterkvært som kommunan har innført det, å det har nok blitt en del av kommuneøkonomien i dems budsjetter.
    Flere å flere kommuner innfører dette å ender nok opp med at alle har det til slutt, å har når det blir innført forblir det nok til å vedvare i overskuelig fremtid,personlig er æ imot det meste av skatter og avgifter til det offentlige. Man skulle kun betalt skatt på inntekt å thats it. Men landet Norge er bygd opp på skatter og avgifter til staten siden 60-70 tallet å det tilkommer stadig nye, å nye vil komme etterkvært. Norge har mere eller mindre blitt sosialistisk styrt av AP siden 2.verdenskrig å da har det blitt sånn. Usundt å bli styrt av samme politikk over flere tiår.
    Norge har enormt med skatter og avgifter kontra land det e naturlig for oss å sammenligne oss med, som f.eks vår kjære nabo i øst, sverige.
    Når det gjelder Målselv kommune har dem ei enorm utfordring med økonomien å dette vil gå utover innbyggeran i en eller grad.
    Kommunen må trekke ned drifta med 7,5mill i 2018 å med 15mill i 2019 å det vil merkes for innbyggeran, i tillegg skal kommunen pr. idag bygge nytt sykehjem til kostnad av 150-160mill.
    Kommunenorge blir i tillegg tillagt flere lovpålagte oppgaver i nær fremtid dem nærmeste åran, derfor pågår nå kommunesammenslåing til større enheter.
    Eiendomsskatten i Målselv har nok kommet for å bli, dem har der 7promille noe som er det maksimale dem kan pålegge, men så kommer dette inn med verdien av boligen inn å det e nok der dåkk strides ser det ut som.
    I min egen kommune har vi hatt eiendosmskatt i mange år, sia 90tallet å befolkninga har slått seg til ro med det sjøl om det var mye opprør i starten.
    Ha ei forteffelig helg:)

    SvarSlett
  2. Ja trur nok at flere og flere kommuner får det å som du sier, det burde absolutt vært på inntekt dette opplegget her!
    Målselv slit med økonomien, men som jeg da mener man må bruke etter hva man har. Å bare bygge idrettsanlegg på anlegg, blir det for dumt. Vi må jo bruke det vi har å ta vare på det vi har. Nedlagte svømmehaller, neida vi bare bygge nytt??? Hva med å fikse det vi ha for å holde de kostnadene nede. Om jeg føler for at jeg burde absolutt hatt ett nytt hus, jeg kan ikke bare si til min sjef på jobben, beklager men nå har jeg bygga meg nytt hus å jeg må nå ha inn 400.000 mer i lønn pr år?
    De har brukt bare 6 millioner på Eskan til å måle husene feil?
    MEN som du er inne på, på slutten her. Vi har jo maks i promille å det har de forsåvidt lov til, men da må husene ha rett verdi om ikke annet, inn som utvendig. Ett hus til 1.2 millioner takserer de fra løse lufta til 2.5 millioner å der ligger galskapen.

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner ikke saken, men rett må være rett. Man kan ikke bruke "fingen i været" og bare sette en pris, den må være reell. Flere og flere kommuner innfører eiendomsskatt i fattignorge. Vi har fått eiendomsskatt på hytta vår i Lillesand og der opplevdes takseringen som ordentlig og troverdig. I alle fall for vår del. Stå på, privatengasjement er bra! Lykke til.

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen:)