11 februar 2017

Heldige meg


Jeg har blitt flinkere til å sette meg ned når det evt stormer som værst å tenke på
hvor HELDIG jeg er. Det skal ikke så mye til heller før jeg kan kalle meg heldig.
Jeg tror vi nordmenn er generellt lite flink til å tenke over hvor heldige vi faktisk er.

Se de som har fått en sykdom å er dømt til døden, jeg tror de menneskene
håndterer livet og hverdagen på en mye bedre og finere måte enn oss friske.
Å jeg har tenkt mange ganger, er det virkelig det som må til før vi kan sette pris på
ting og tang? Kan det ikke være enklere? Å jo det kan det.

Jeg er jo heldig, jeg har to fine kattepuser som følger meg overalt.
Selv om det tidvis kan være irriterende er jeg jo heldig som har disse to søtingene.
Jeg har 2 flotte barn som gjør meg glad.
Jeg har min egen bolig og bil og jeg har ved i massevis.
Jeg husker da jeg stod og jobbet med veden. Jeg stod og bantes for meg selv før jeg
tok meg sammen å tenkte herregud Gjertrud, nå må du ta deg sammen her.
Tanken slo meg om hvor tungvint de hadde det på gården her i gamledager.
De klaget ikke!
Hadde de vært så heldig som meg som hadde maskiner her og alt
så tror jeg de hadde blitt forbanna på meg om de hørte jeg klaga.
Etter den dagen sa jeg ikke ett ord da jeg jobba ute her, jeg bare jobba!


Jeg var tom for kaldvann på kjøkkenet her nesten 2 år.....jeg klaga vel egentlig aldri på det.
Men da det ble reparert her for litt siden så slo det meg hvor heldig jeg var som 
hadde kaldvann på kjøkkenet. Bare slike små enkle hverdagslige ting vi aldri tenker over.
Heldig er jeg som har vaskemaskin. 
Før i tiden vaska de klærne i bekken borti høgget her for hånd....
Tenke deg på vinteren.....stå ute i -30 for å vaske sengetøy?
Jeg er heldig som har det stille og rolig her hvor jeg bor, det er ikke alle som ønsker å bo slik,
det skjønner jeg, men for de menneskene som liker dette livet, jo, så er jeg ekstra heldig.

Tenker på før de hadde ikke strøm i huset...derfor er det vedovner i alle rom....
Hvor heldig er vi ikke som kan plugge i en stikkontakt å få varme fra en ovn?
Når jeg ser rundt meg her jeg sitter i stua så er det sikkert 20 ting jeg har å være
takknemlig og glad for. Så disse dumme dagene hvor man er sur og grinete
de kan bare fly en viss plass for i dag så biter jeg ikke på de.

Jeg tror vi må bli flinkere å sette pris på de små ting.
Jeg tror samfunnet i dag er slik at vi hele tiden streber etter mer mer mer.
Vi blir aldri glad nok eller fornøyd nok.
Jeg skal i allefall prøve å gå i mot den strømmen der.
Ting er nemlig bra nok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen:)