08 mars 2016

Gårdsdrift og mine drømmer


Jeg skal ha for en ting, jeg klarer stadig sjokkere med å gjøre ting folk ikke tenker jeg skal.
Jeg må rett og slett skryte av meg selv, til meg selv mange ganger
"du er så seig". Heldigvis for det. Er det noe jeg brenner for og liker så har jeg en 
ståpåvilje du neppe har sett maken til. Jeg har alltid vært ei dame med mange ideer.
Men som jeg sier om jeg får oppfyllt bare halvparten av det som er i hodet mitt,
ja så er jeg en lykkelig kvinne.

Jeg pleier å si at penger er ikke alt, det gjør meg ikke lykkelig, å det mener jeg.
Jeg hadde ikke blitt noe lykkeligere med 4 millioner på bok.
Det enste jeg ser er at hadde jeg hatt det, så hadde mange av mine ideer blitt
mye lettere å gjennomføre. Nå er det bare penger som stopper meg fra mine drømmer.
Men jeg prøver å finne utveier. 

Det må jo være av noens interesse å prøve hjelpe meg å bevare fjøset?
Hvor mange fjøs ser man ikke langs norske veier og i norske bygder som
bare forfaller fordi folk ikke gidder drive gård?
Vi trenger gårder. Vi trenger både kjøttproduksjon og melkeproduksjon.
Men vi trenger også ett sted hvor barna kan komme å se på dyr, at det faktisk
finnes griser, at slik ser en ku ut, dette spiser kaninen, eggene kommer fra høna osv.
Sistnevnte kunne jeg tenkt meg begynnt med, men på sikt. Det vil ikke skje i morgen.

MEN jeg har kommet på en ide frem til Innovasjon Norge kan komme på banen.
De har nemlig likt ideen jeg har sendt over til de. Se bare her.


Hva ideen er, holder jeg for meg selv litt til jeg ser om det vil gå i boks, om noen år.
Jeg har ett mål, men kommer jeg ikke dit, så er det også helt greit.

MEN jeg har tenkt som så, frem til denne dagen kommer så må det være noe jeg
kan gjøre selv, prøve på selv. Jeg har planer nå om å ta i bruk stabburet til 
annet enn oppebevaring. Jeg tenker ha høner der. Materiale til dette har jeg liggende.
Det står bare på litt arbeidsinnsats det, så vil jeg ha ett hønsehus som ikke koster
meg annet enn å kjøpe 10 høner.

Men etter å ha sittet og mimret og bladd i album, har jeg lyst til å gjøre
barndomsdrømmen min virkelig. Jeg har så lyst på hest, å etter å ha sett i album her
hvor det er meg og hest, meg og hest....så tenker jeg hvorfor ikke?
Hvor heldig er jeg ikke som bor på en stor gård?? Hvor galt er det ikke å ikke gjøre
noe av drømmen, kanskje sitte om 30 år å angre på det jeg ikke gjorde?


Her er jeg som "lita" på gården min.....
Jeg var kjent som henne som alltid kom på hest tidligere :)
Folk prater enda om "husker du den gangen du stod på trappa med hesten..."


Samme gode fjøset eier jeg i dag, sett fra kjøkkenet mitt :)
Lampen i vinduet er en arbeidslampe jeg hengte opp, kaller det bare for
Williamlampen iom at pæren viser en W :)



Det jeg faktisk trenger er noen som kan hjelpe meg ordne 2 gulv i fjøset.
To gulv er alt som skal til før at jeg har stallen oppe og gå.
Å det er jo her de 4 millionene hadde vært veldig ok å hatt....desverre....
for akkurat nå hadde det gjort meg lykkelig. Men jeg tenker det må jo gå an
at det er noen som er intr i å bevare fine fjøs fra gammelt av som kan hjelpe???
Kanskje du som leser dette har noen ideer til meg med hva jeg kan gjøre for å klare dette?
Hvor jeg skal henvende meg osv. 
Jeg har prøvd kommunen men der må det være snakk om inntjening for å få støtte.
Jeg ønsker slettes ikke å tjene noe på mine ideer, jeg ønsker bare gulv i en fjøs,
så tilby åpen gård til folk uten betaling. Jeg er ikke noe griskt menneske :)
Jeg unner alle å være på en gård, det er fint både for barn og voksne.

Flire, tenkte sponsor men da lo jeg godt, jeg så for meg ett skilt på taket:
"Sponset av Joker, Polar Park, Libero up & go og Lambi"

Jeg bare VET at det er NOE jeg kan gjøre, steder jeg kunne prøvd forhøre meg med,
jeg bare vet ikke hvor...så om DU vet og får noen ideer, 
er du velkommen til å maile meg på gjertrud.grimsbo@gmail.com

Fjøset MÅ få leve videre!

Jeg, bydama i stiletthæler ble medlem her i dag :)
Juhuu!


2 kommentarer:

  1. Du snuppa, hva om du gjorde om fjøset til en plass hvor (lokale) kunstnera fikk ha utstilling? Fjøs = Galleri?

    SvarSlett
    Svar
    1. ;) Tanken ligger der bak skjønner du :) En av de...Mye jeg kan gjøre her å jeg har notert ned deriblandt akkurat det

      Slett

Legg gjerne igjen en kommentar i bloggen:)